MENU
Strona Główna
Spadochroniarstwo
Rafting
Quady
Bungee
Paintball
 
Imprezy
     integracyjne
www.hunter.fr.pl
www.quadcenter.pl
www.quadylodz.pl
 
 
Polecamy
myslistwo.com
zeglarstwo.net.pl
wedkarstwo.net
lyzwiarstwo.pl
wedkarstwo.net.pl
lowiectwo.com.pl
sokolnictwo.com
sklepmysliwski.pl
hippika.pl
szkolaprzetrwania.com
reklama.org.pl
tatry.org.pl
karpaty.org
zakopane.us
bialkatatrzanska.org
bieszczady.org.pl
szczyrk.org.pl
tryton.info
czarterjachtow.com.pl
nurkomania.pl
nurkowanie.net.pl
easydiving.pl
eques.com.pl
nauti.pl
 
 
Ogłoszenia
lyzwiarstwo.com.pl
narciarstwo.net.pl
 
 
Paintball

Paintball jest sportem uprawianym przez ludzi dowolnej profesji i stylu życia. Jest sportem w którym kobiety i mężczyźni rywalizują na równi, a wiek nie odgrywa żadnego znaczenia. Sportem, w którym inteligencja, szybkość myślenia, zdecydowanie determinacja a nie siła, prędkość czy zwinność są kluczowymi czynnikami sukcesu.

Paintball jest urzeczywistnieniem naszych młodzieńczych marzeń, zabawy wojnę, w której nie ma zabitych i rannych. W walkach wykorzystywana jest specjalna broń pneumatyczna na żelatynowe kulki z farbą.

Choć istnieje wiele rodzajów gier, najbardziej rozpowszechniona formą jest zdobywanie flagi przeciwnika. Gracze dzielą się na dwie drużyny. Każda z nich umieszcza flagę na wybranym przez siebie miejscu zwanym bazą. Celem gry jest zdobycie flagi przeciwnika i doniesienie jej d swojej bazy.

Wszystkie gry mogą być rozgrywane według różnych scenariuszy, zarówno w lesie jak i na specjalnie przygotowanych polach czy budynkach. Gra rozgrywana na polu z ustawionymi przeszkodami np. z opon lub beczek nazywa się Speedball. Jest to sportowa odmiana Paintballu, zaprojektowana tak, aby mogła być oglądana przez widzów. W Speedballu biorą udział dwie drużyny po 5, 7 lub 10 osób. Gra rozgrywana jest na obszarze miej więcej boiska piłkarskiego. Zadaniem każdej z drużyn jest zdobycie flagi przeciwnika i dostarczenie jej do swojej bazy. Zasady gry, jak i punktacja opisana jest w odpowiednich przepisach.

Istnieje także leśna odmiana Speedballu, która odbywa się na terenie zalesionym, z naturalnymi i sztucznymi przeszkodami.

Paintball to zabawa, w którą mogą bawić się wszyscy - bez względu na wiek, płeć czy wykonywany zawód. Wystarczy chęć przeżycia niezwykłej przygody i posiadanie ogólnej sprawności fizycznej. Wbrew pozorom to nie siła, szybkość czy zręczność komandosa jest ważna w grze a inteligencja, umiejętność szybkiej analizy sytuacji oraz umiejętność trafnego podejmowania decyzji. Nade wszystko ważna jest również praca w grupie. Dlatego Paintball jest tak często wykorzystywany podczas różnego rodzaju imprez integracyjnych i pikników firmowych. Pozwala na wyłonienie liderów grup, uczy sprawnej komunikacji między członkami zespołu i integruje zespół.

Paintball to także rozprężenie i relaks. W wyjątkowy sposób pozwala na rozładowanie napięcia i ciężkiej atmosfery, które często pojawiają się po ciężkim dniu pracy.

www.paintball.info.pl

Historia


James Hale z firmy Daisy Manufacturing wynalazł i opatentował to co moglibyśmy nazwać pierwszym markerem. Było to urządzenie, które miało służyć farmerom do oznaczania drzew do wycinki czy chociażby bel słomy.

Maj 1981
Paintball powstaje w New Hampshire w USA. Ludźmi którzy się wtedy spotkali I postanowili wprowadzić w życie nową grę byli: Bob Gurnsey (sprzedawca), Hayes Noel (broker giełdowy) i Charles Gaines (pisarz).

27 czerwca 1981
Rozegrano pierwszą bitwę. Wzięło w niej udział 12 osób. Używali karabinków Nel-spot 007. Grali w zdobycie flagi. Zwycięzcy zdobyli flagę nie oddając przy tym ani jednego strzału.

1982
Pierwsze pole do gry w Rochester (stan Nowy Jork) otworzył Charles Gaines. Postanowił że będzie promował paintball jako narodowy sport survivalowy (NSG – National Survival Game). Powstała firma PMI (Pursuit Marketing Inc.), która miała sprzedawać i dystrybuować akcesoria painball’owe.

1983
Zorganizowano pierwsze mistrzostwa USA z pulą nagród 14 000 dolarów. W tym samym roku otwarto pole do gry w Toronto w Kanadzie.

1984
Paintball zaistniał w Australii pod nazwą Skirmish Games.

Listopad 1984
Otwarto pierwsze zadaszone pole do gry w Buffalo w stanie Nowy Jork.

1985
Otwarto pierwsze pole do gry w Wielkiej Brytanii.

1988
Powstała IPPA (International Painball Players Association). Była to pierwsza międzynarodowa organizacja zrzeszająca graczy. Powstała jako organizacja non-profit w celu popularyzacji i zwiększania bezpieczeństwa w paintballu.

1991
Paintball przenosi się do Europy. Powstają grupy zajmujące się tym we Francji, Holandii i innych krajach.

1992-1993
Powstaje NPPL (National Professional Paintball League). Organizacja ta organizuje zawody NPPL Pro-Am Series na terenie USA.

Później ruszają firmy organizujące paintball jako sport i rozrywkę w innych krajach. Powstają całe sieci pól do gry. Paintball staje się sportem masowym.

Bezpieczeństwo

Czy to jest bezpieczne?

Statystyki ubezpieczeń pokazują, że Paintball jest bezpieczniejszy niż, golf, jogging, pływanie i wiele innych sportów.
W przeciwieństwie do innych rodzajów broni pneumatycznej markery paintballowe miotają lekkimi kulkami (waga kulki to kilka gram) składającymi się z cienkiej warstwy tworzywa sztucznego (rozpuszczalnego i w pełni ekologicznego) wypełnionymi żelatynowym barwnikiem. Choćby nie wiem jakby rozkręcić giwerę (a nie da się za dużo) to uderzenie takiej kulki w osłonięte ciało nie może spowodować większych obrażeń.
Jednak w grze Paintball nieprzestrzeganie pewnych podstawowych zasad bezpieczeństwa może narazić nas na kontuzje. Przede wszystkim gracze powinni stosować ubranie ochronne (np. popularne moro) i obowiązkowo maski na twarz.

Czy boli jak się dostanie?

Wybierając się pierwszy raz na grę, każdy zadaje sobie te pytanie. Doświadczeni gracze mogą powiedzieć, że jest najmniej istotny aspekt tej zabawy.
Plastikowa osłonka kulki pęka wraz z uderzeniem i powoduje tylko lekki ból (często nie wyczuwalny w ferworze walki). Ubranie ochronne może je w znaczny sposób zniwelować. Bardziej bolesne jest uderzenie kulki w nieosłoniętą skórę. Niektórzy (w tym najczęściej sędziowie na zawodach) stosują plastikowe pancerze na korpus oraz ochraniacze na szyje. Dość powszechne jest stosowanie rękawiczek, czapek i apaszek na szyję. Można również stosować dodatkowe ochraniacze np. na kolana, lecz raczej nie ma to związku z bezpieczeństwem a raczej z wygodą (przyklękiwanie za przeszkodami).

Co muszę zabrać ze sobą na grę?

Gra w Paintball to wyprawa przeważnie całodniowa (choć bywają i dwudniowe...). Potrzebna jest więc jakaś przekąska (większość pól komercyjnych nie zapewnia wyżywienia) a tym bardzie w lesie nie dostaniemy nic na ząb (oprócz grzybów i jagód). Drugą ważna sprawą to zapobieganie odwodnianiu. Należy wziąć ze sobą dużo wody do picia i też do czyszczenia zabrudzonego sprzętu, ewentualnie jakieś piwko również nie zaszkodzi...
Z ubrań proponujemy stare, wydarte, ciemne ubranie i wysokie buty. Na polu kolorystyka kolorystyka nie ma znaczenia, lecz w lesie raczej stosuje się odzież maskującą - kamuflaże wojskowe (woodland, tiger itp.), myśliwskie. Nie należy się martwić o zabrudzenie ubrań farbą od kulek, ponieważ jest ona rozpuszczalna w wodzie, więc całkowicie spieralna.

Jak grać bezpiecznie?

O zasadach bezpieczeństwa już pisałem. Należy przestrzegać przepisów i poleceń organizatorów imprez. Ponadto należy odnieść się do zdrowego rozsądku i wyobraźni. A oto kilka rzeczy, których nie powinieneś robić:

- nie zaglądaj do lufy, ani nie pokazuj jej swoim kolegom
- nie strzelaj do zwierząt
- nie strzelaj nigdzie indziej niż poza wyznaczonym do tego miejscem
- upewnij, że maska dobrze się trzyma i nie spadnie Ci podczas biegu
- pamiętaj o ograniczeni prędkości wylotowej kulki (poniżej 300 stóp na sekundę)
- zakładaj, ze twoja giwera jest załadowana, nawet jeśli nie jesteś tego pewien
- poza polem noś zatyczkę na lufie
- zapoznaj się z przepisami oraz przestrzegaj ich, to tylko dla Twojego bezpieczeństwa i innych
- nigdy nie zdejmuj maski na polu
- sprawdź broń czy jest naładowana

W jakich warunkach pogodowych można grać?

Praktycznie w każdych. W przypadku deszczu należy tylko zabezpieczyć lufę i kulki przed zamoknięciem, tak aby zamoknięte nie "świrowały" po wystrzeleniu (skręcały w dowolnym kierunku) lub nie pękały w lufie.
W przypadku mocnego słońca nie można zbyt mocno ładować butli ze sprężonym gazem ze względu na nagrzewanie i możliwość awarii zaworu bezpieczeństwa.
Dla sprężonych w butli gazów najważniejsza jest temperatura. W przypadku dwutlenku węgla powinna wynosić więcej niż 5°C, tak aby gaz dobrze się rozprężał a markery "nie sypały śniegiem" (wystrzeliwały zmrożony gaz) i "nie mroziły się". Jeśli chodzi o sprężone powietrze to można grać nawet w temperaturach ujemnych. W przypadku gier zimowych stosowane są specjalne kulki.

www.quady-macomm.pl

Rodzaje gier

W paintballu wyróżniamy następujące rodzaje gier:

Speedball

Speedball - sportowa odmiana gry paintball. Gra odbywa się na ograniczonym wielkością polu z użyciem sztucznych przeszkód - najczęściej dmuchanych - w ograniczonym czasie.

Formuła gry (zasady i liczba graczy) zależy od ligi, w jakiej rozgrywane są mecze.

W Europie istnieją 2 główne ligi:

Milenium Series (The Millennium European Paintball Series)
Centurio Circuit (The Centurio Circuit 5-man European Paintball League)
W Polsce działają natomiast 3 ligi:

PLP - Polska Liga Paintballowa (drużyny 5-osobowe) (od 2007 nie odbyła się żadna edycja)
PPXL - Polska Paintballowa X Liga (drużyny 5-osobowe)
PPLH - Polska Paintballowa Liga Hopperball (drużyny 3-osobowe)

Paintball Leśny

Paintball Leśny - bardziej popularny od speedballa, gra polega na jak najdokładniejszym odzwierciedleniu pola walki. Gracze ubierają specjalne kamuflujące mundury, robią wszystko aby nie byli widoczni dla przeciwnika i zlewali się z otoczeniem dzięki czemu mogą działać z zaskoczenia. Bronie często różnią się od tych speedballowych, tutaj nacisk kładziony jest na jak największy realizm a co za tym idzie markery paintballowe mają przypominać prawdziwą broń używaną przez żołnierzy. Niektórzy gracze modyfikują swoją broń dodając do niej specjalne lunety, lasery czy też kolimatory poprzez specjalne szyny ris. Gry leśne to nic innego jak gry scenariuszowe, na większą lub mniejszą skalę(nawet ok 500 graczy). Tutaj także zwrócono nacisk na realizm i dokładne odzwierciedlenie pola walki. W przeciwieństwie do krótkich gier speedballowych, gry leśne (scenariuszowe) trwają kilka godzin a nawet kilka dni. Zawodnicy w zależności od misji dzieleni są na poszczególne oddziały do których przydzielane są odpowiednie zadania. Każda strona konfliktu posiada swoich dowódców, zwiadowców, czy medyków. Paintball leśny dodatkowo dzielimy na:

TDL - czyli turnieje (najczęściej 5 osobowych) drużyn leśnych
MilSim - Czyli najdokładniejsze symulowanie pola walki (wojny, konfliktu zbrojnego), z wywiadem, logistyką, taktyką, strategią. Może mieć różną skalę. Od akcji rozpoznawczej kilkuosobowego składu na tyłach wroga do wielkiej bitwy militarnej.

Scenario Paintball - Gry scenariuszowe

Armie paintballowe

Warto także zaznaczyć, że na arenie paintballowej istnieją dwie armie zrzeszające graczy leśnych z północy jak i południa Polski, których zadaniem jest organizowanie gier weekendowych, scenariuszowych czy pomoc nowym maniakom paintballa w doborze umundurowania czy odpowiedniego sprzętu.

Scenariusze rozgrywek

Zdobywanie flagi przeciwnika

KLASYKA. To pierwszy i na pewno najpopularniejszy scenariusz gry leśnej. Zdecydowana większość gier leśnych (scenariuszy) to modyfikacje i rozwinięcia tej właśnie gry. W grze udział biorą 2 zespoły (liczba graczy dowolna, choć im więcej tym lepiej). Każdy zespół ma swoją flagę (bazę). Wszyscy uczestnicy powinni zaczynać grę w tym samym czasie (na umówiony wcześniej znak) w swoich bazach. Zawodnicy trafieni kończą grę i schodzą z terenu walki. Jeśli podczas trafienia zawodnik niósł flagę, musi ją zostawić w miejscu, w którym został wyeliminowany (w miejscu widocznym, a nie metr pod ziemią). Zawodnik wyeliminowany, czyli "zabity", nie ma prawa głosu - nie może podpowiadać, zdradzać pozycji przeciwnika ani słownie ani gestykulując. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie flagę przeciwnika i doniesie ją do swojej bazy.

Blackjack

Standardowa gra w zdobywanie flagi przeciwnika (patrz wyżej), jednak uczestnicy mają do dyspozycji 21 kulek każdy na całą grę. Jest to doskonały sposób na połączenie w jednej grze markerów zaawansowanych technologicznie z prostymi. Półautomat nie będzie miał już tak miażdżącej przewagi nad Splatem. Do standardowych zasad gry w zdobywanie flagi należy dorzucić tylko to, że zawodnicy nie mogą przekazywać sobie kulek (dzielić się) i zawodnik, który wystrzela wszystkie swoje kulki kończy grę. Limit 21 kulek można oczywiście zamienić na 50, 150, 200, czy ile dusza zapragnie. Jednak czym więcej kulek będziemy mieli do dyspozycji tym bardziej gra będzie zatracała swój sens.

Eksterminacja

Kilka drużyn na ograniczonym terenie; gra na wybicie. W grze bierze udział kilka (ok. 4-6) pięcioosobowych drużyn. Gra polega na zdobywaniu punktów. Punkty przyznaje się za wyeliminowanie zawodników z drużyn przeciwnych. Czas ok.30-45 min. Aby ułatwić liczenie punktów każda drużyna może grać w towarzystwie sędziego oraz używać różnych kolorów kulek (w praktyce trudne do wykonania). Przepisy są podobne jak w przypadku innych gier: gra zaczyna się po sygnale startu; trafiony -> out; zakaz komunikowania się po trafieniu. Nie ma punktów za członków drużyny, którzy dotrwali do końca. Wygrywa drużyna z największą ilością punktów.

Obrona Częstochowy

Dobre ćwiczenie jak bronić lub atakować pozycje flagowe lub po prostu "walenie bez gry wstępnej” Dwie drużyny: atakujący i broniący. Obrońca wybiera teren, na którym będzie się bronić i oznacza go (nie wolno obrońcom wychodzić poza wybrany teren). Czas, w zależności od ilości graczy, rodzaju i rozmiaru terenu. Atakujący wygrywa zdobywając flagę (wystarczy ja podjąć), obrońcy powstrzymując atak.

Polowanie na Czerwony Październik

Jeden na wszystkich, wszyscy na jednego. W grze udział biorą: zając i myśliwi. Jeśli ktoś podejmie się już być zwierzyną to na pewno nie bez (choćby pozornego) wyrównania szans. Dlatego króliczek dostaje porządny półautomacik z nieograniczoną ilością kulek (ile uniesie) + tarcza (np. z blaszanej pokrywki od śmietnika). Reszta graczy "myśliwych" ma limit 20 kulek. Wygrana: z punktu widzenia ofiary - przeżycie, z punktu widzenia oprawców - ubicie. Zasady podobne jak w innych grach + myśliwy któremu skończą się kulki wypada z gry oraz trafienie w tarcze nie jest liczone. Zabawa polecana na koniec dnia kiedy graczom zostaje już niewiele kulek.

Zwiad

Mało liczne drużyny. Każda musi się odnotować w punktach kontrolnych, problem w tym, że w tych samych. Kilka 5 osobowych zespołów. Punkty kontrolne (tyle ile drużyn) dobrze oznakowane i porozrzucane na polu. W każdym punkcie kontrolnym znajduje się pisak (każdy w innym kolorze). Gracze mają przymocowane (trwale - nie wolno odczepiać) do nadgarstka, bluzy lub do giwery kartki na których odnotowują pisakami obecność w punktach kontrolnych. Gra jest punktowana: 1 pkt. za każdy kolor na kartce gracza, 5 pkt. jeśli kartki całej drużyny są podpisane co najmniej dwoma kolorami (dwa punkty kontrolne), 5 pkt. za każdy kolejny (powyżej dwóch) kolor na kartkach całej drużyny, 2 pkt. za każdy kompletny (wszystkie kolory) karnecik poszczególnych graczy.

Jeńcy

Bardzo ciekawa alternatywa do zwykłego wybijania przeciwników. W grze udział biorą dwie drużyny. Zadaniem każdej z drużyn jest wzięcie do niewoli 4 jeńców i doprowadzenie ich do swojej bazy. Jeńcem zostaje osoba która jest trafiona w ręce albo nogi. Trafienie w korpus lub głowę traktowane jest jako wyeliminowanie. Statut jeńca jest ściśle określony. Zawodnik, który zostaje jeńcem musi usiąść na ziemi i trzymać się jedną ręką za głowę. Nie może się poruszać, ani strzelać. Jeżeli dotknie go atakujący to musi podążyć za nim do bazy przeciwnika. Zawodnik eskortowany musi mieć rękę na głowie aby się odróżniał od osoby eskortującej go. Jeniec może zostać oswobodzony w dwojaki sposób: przez wyeliminowanie eskorty i dotknięcie przez swojego gracza lub przez odbicie go z bazy przeciwnika (również dotknięcie przez swojego gracza). Gra kończy się gdy jedna z drużyn pochwyci 4 jeńców i odprowadzi do swojej bazy.

Akcja ratunkowa

Prosta gra polegająca na odbiciu zakładnika. Dwie drużyny. Jedna zła (terroryści) porywa zakładnika, druga dobra (antyterroryści) odbija zakładnika (nie tkniętego). Gra na czas ok. 10 min. Jeżeli drużyna ratunkowa nie zdąży odbić biedaka (wynudzi się potwornie) to przegrywa. Zakładnik nie może poruszać się aż nie zostanie dotknięty przez "swojego" gracza. Do tego czasu nie wolno terrorystom strzelać do zakładnika. Zakładnik jest uratowany jeżeli nie tknięty powróci do swojej bazy.

Ochrona Prezydenta

Scenariusz stary jak świat (no może jak paintball). Jedna osoba musi poświęcić się i odłożyć pistolet (prezydent). Pozostali gracze dzielą się na ochroniarzy i terrorystów. Ochrona powinna być liczniejsza. Misja ochroniarzy polega na bezpiecznym przeprowadzeniu prezydenta przez pole określoną wcześniej trasą (wariant 1), lub z określonego punktu do drugiego (wariant 2). Misja terrorystów - sprzątnąć prezydenta bez względu na straty własne.

Terminator

Gra może być rozgrywana w lesie lub w budynku. W zależności od ilości graczy (np.6-ciu) z nich wybieramy jednego TERMINATORKA i 5 ŁOWCÓW, gość dostaje tyle kulek ile zdoła unieść, reszta limit 50 kulek na głowę. Aby wygrać TERMIŚ musi wyeliminować pozostałych graczy, ŁOWCY wygrywają gdy Termiś dostanie przynajmniej 4 kulki bez względu czy trafił go jeden czy więcej Łowców. Gra dobra na wystrzelanie reszty kulek po długim dniu polowań. W zależności od ilości grających i zapasów amunicji można dowolnie wybierać ilość TERMINATORÓW oraz ilość trafień eliminujących TERMISIA(-ów) czy limit kulek.

Podchody do snajpera

Gra przydatna gdy chcemy wywalić do końca gaz lub resztki kulek lub gdy wszyscy są już zmęczeni, a dwóch ma ochotę na jeszcze! Mianowicie, jeden gracz siada sobie wygodnie z giwerą tak aby widzieć spory obszar (najlepiej lasu i najlepiej z góry). Drugi nie ma broni ale może biegać w przeciwieństwie do pierwszego. Zadaniem drugiego jest dobiegnięcie jak najbliżej strzelającego lub do jakiegoś punktu wcześniej obranego przez graczy. Gracz bez broni ćwiczy umiejętność korzystania z przeszkód terenowych, a snajper swoją celność.

www.quady-macomm.pl

Sprzęt paintballowy

Marker

Niezbędnym wyposażeniem gracza paintballowego jest marker paintballowy. Wyróżnia się 3 rodzaje markerów:

• tzw. pompki – przeładowanie kulek oraz gazu dokonywane jest ręcznie,
• semi-automaty (mechaniczne) – przeładowanie kulek i gazu dokonuje się automatycznie po naciśnięciu spustu i wystrzeleniu kulki,
• automaty (elektro-mechaniczne lub elektro-pneumatyczne) – podobnie jak w semi-automatach przeładowanie dokonuje się automatycznie, ale dzięki wbudowaniu w marker układu elektronicznego istnieje możliwość wyboru trybu strzelania po naciśnięciu spustu (np. 1 kulka, 3 kulki albo strzelanie ciągłe).

Do prawidłowego działania markera potrzebne jest zasilanie gazem – najczęściej CO2 lub sprężonym powietrzem (HP – ang. High Pressure). Najbardziej powszechne w Polsce jest zasilanie markerów dwutlenkiem węgla z racji niższych kosztów zakupu butli, jak również ogólnej dostępności tego gazu w punktach sprzedaży gazów. Wadą wykorzystania CO2 jako zasilania dla markera, jest niestabilność ciśnienia wyjściowego oraz min. temperatura otoczenia na poziomie 5°C. Butle do sprężonego powietrza wykorzystywane w paintballu dostępne są w 2 wersjach w zależności od ciśnienia: 3000 lub 4500 psi.
Niezbędnym wyposażeniem markera jest także magazynek na kulki, określany przez paintballistów mianem spłuczki. Magazynki montowane są zazwyczaj w górnej części markera do tzw. feeda i mogą być grawitacyjne, gdzie kulki opadają samoczynnie, lub tzw. elektrospłuczki gdzie podawanie kulek do markera wspomagane jest silniczkiem elektrycznym.

Blokada spustu i zatyczki do luf

Każdy sprawny marker dostępny na rynku wyposażony jest w blokadę spustu. Może się zdarzyć jednak, że gracz zapomni po zejściu z pola gry zablokować spust. Dlatego też stosowane są różnego rodzaju zabezpieczenia wylotu lufy. Mogą mieć one formę gumowego grzybka wciskanego w lufę albo też "torebki" (ang. barrel bag) naciąganej na lufę i zaczepianej o wystające elementy markera. Wspomniane zabezpieczenia powinny być bezwzględnie stosowane poza terenem gry, a ich niestosowanie może być powodem wypadków. W czasie zawodów i dobrze zorganizowanych gier wymóg stosowania barrel bagów jest oczywistą częścią regulaminu i obowiązuje każdego gracza.
 
Maska ochronna

Najbardziej narażone na zranienie są oczy i uszy. Najważniejszą więc zasadą bezpieczeństwa w paintballu jest noszenie maski ochraniającej twarz i głowę w czasie rozgrywek. Maski wykorzystywane w paintballu są zaprojektowane i wykonane z materiałów wytrzymujących bezpośrednie uderzenie kulki lecącej z prędkością ponad 95 m/s. Większość dostępnych na rynku masek, oprócz gogli posiada ochraniacz dolnej części twarzy, ochraniacze uszu oraz daszek. Dostępne są również maski chroniące całą głowę, przydatnych szczególnie w grach scenariuszowych odbywających się wewnątrz budynków.
 
 

www.OPONY.net