|
MENU
●
Strona Główna
●
Spadochroniarstwo
● Rafting
● Quady
●
Bungee
●
Paintball
Imprezy
integracyjne
●
www.hunter.fr.pl
●
www.quadcenter.pl
●
www.quadylodz.pl
Polecamy
●
myslistwo.com
●
zeglarstwo.net.pl
●
wedkarstwo.net
●
lyzwiarstwo.pl
●
wedkarstwo.net.pl
●
lowiectwo.com.pl
●
sokolnictwo.com
●
sklepmysliwski.pl
●
hippika.pl
●
szkolaprzetrwania.com
●
reklama.org.pl
●
tatry.org.pl
●
karpaty.org
●
zakopane.us
●
bialkatatrzanska.org
●
bieszczady.org.pl
●
szczyrk.org.pl
●
tryton.info
●
czarterjachtow.com.pl
● nurkomania.pl
●
nurkowanie.net.pl
●
easydiving.pl
●
eques.com.pl
●
nauti.pl
Ogłoszenia
●
lyzwiarstwo.com.pl
●
narciarstwo.net.pl
|
Paintball
Paintball jest sportem uprawianym przez ludzi dowolnej
profesji i stylu życia. Jest sportem w którym kobiety i
mężczyźni rywalizują na równi, a wiek nie odgrywa żadnego
znaczenia. Sportem, w którym inteligencja, szybkość
myślenia, zdecydowanie determinacja a nie siła, prędkość czy
zwinność są kluczowymi czynnikami sukcesu.
Paintball jest urzeczywistnieniem naszych młodzieńczych
marzeń, zabawy wojnę, w której nie ma zabitych i rannych. W
walkach wykorzystywana jest specjalna broń pneumatyczna na
żelatynowe kulki z farbą.
Choć istnieje wiele rodzajów gier, najbardziej
rozpowszechniona formą jest zdobywanie flagi przeciwnika.
Gracze dzielą się na dwie drużyny. Każda z nich umieszcza
flagę na wybranym przez siebie miejscu zwanym bazą. Celem
gry jest zdobycie flagi przeciwnika i doniesienie jej d
swojej bazy.
Wszystkie gry mogą być rozgrywane według różnych
scenariuszy, zarówno w lesie jak i na specjalnie
przygotowanych polach czy budynkach. Gra rozgrywana na polu
z ustawionymi przeszkodami np. z opon lub beczek nazywa się
Speedball. Jest to sportowa odmiana Paintballu,
zaprojektowana tak, aby mogła być oglądana przez widzów. W
Speedballu biorą udział dwie drużyny po 5, 7 lub 10 osób.
Gra rozgrywana jest na obszarze miej więcej boiska
piłkarskiego. Zadaniem każdej z drużyn jest zdobycie flagi
przeciwnika i dostarczenie jej do swojej bazy. Zasady gry,
jak i punktacja opisana jest w odpowiednich przepisach.
Istnieje także leśna odmiana Speedballu, która odbywa się na
terenie zalesionym, z naturalnymi i sztucznymi przeszkodami.
Paintball to zabawa, w którą mogą bawić się wszyscy - bez
względu na wiek, płeć czy wykonywany zawód. Wystarczy chęć
przeżycia niezwykłej przygody i posiadanie ogólnej
sprawności fizycznej. Wbrew pozorom to nie siła, szybkość
czy zręczność komandosa jest ważna w grze a inteligencja,
umiejętność szybkiej analizy sytuacji oraz umiejętność
trafnego podejmowania decyzji. Nade wszystko ważna jest
również praca w grupie. Dlatego Paintball jest tak często
wykorzystywany podczas różnego rodzaju imprez integracyjnych
i pikników firmowych. Pozwala na wyłonienie liderów grup,
uczy sprawnej komunikacji między członkami zespołu i
integruje zespół.
Paintball to także rozprężenie i relaks. W wyjątkowy sposób
pozwala na rozładowanie napięcia i ciężkiej atmosfery, które
często pojawiają się po ciężkim dniu pracy.
www.paintball.info.pl
Historia
James Hale z firmy Daisy Manufacturing wynalazł i
opatentował to co moglibyśmy nazwać pierwszym markerem. Było
to urządzenie, które miało służyć farmerom do oznaczania
drzew do wycinki czy chociażby bel słomy.
Maj 1981
Paintball powstaje w New Hampshire w USA. Ludźmi którzy się
wtedy spotkali I postanowili wprowadzić w życie nową grę
byli: Bob Gurnsey (sprzedawca), Hayes Noel (broker giełdowy)
i Charles Gaines (pisarz).
27 czerwca 1981
Rozegrano pierwszą bitwę. Wzięło w niej udział 12 osób.
Używali karabinków Nel-spot 007. Grali w zdobycie flagi.
Zwycięzcy zdobyli flagę nie oddając przy tym ani jednego
strzału.
1982
Pierwsze pole do gry w Rochester (stan Nowy Jork) otworzył
Charles Gaines. Postanowił że będzie promował paintball jako
narodowy sport survivalowy (NSG – National Survival Game).
Powstała firma PMI (Pursuit Marketing Inc.), która miała
sprzedawać i dystrybuować akcesoria painball’owe.
1983
Zorganizowano pierwsze mistrzostwa USA z pulą nagród 14 000
dolarów. W tym samym roku otwarto pole do gry w Toronto w
Kanadzie.
1984
Paintball zaistniał w Australii pod nazwą Skirmish Games.
Listopad 1984
Otwarto pierwsze zadaszone pole do gry w Buffalo w stanie
Nowy Jork.
1985
Otwarto pierwsze pole do gry w Wielkiej Brytanii.
1988
Powstała IPPA (International Painball Players Association).
Była to pierwsza międzynarodowa organizacja zrzeszająca
graczy. Powstała jako organizacja non-profit w celu
popularyzacji i zwiększania bezpieczeństwa w paintballu.
1991
Paintball przenosi się do Europy. Powstają grupy zajmujące
się tym we Francji, Holandii i innych krajach.
1992-1993
Powstaje NPPL (National Professional Paintball League).
Organizacja ta organizuje zawody NPPL Pro-Am Series na
terenie USA.
Później ruszają firmy organizujące paintball jako sport i
rozrywkę w innych krajach. Powstają całe sieci pól do gry.
Paintball staje się sportem masowym.
Bezpieczeństwo
Czy to jest bezpieczne?
Statystyki ubezpieczeń pokazują, że Paintball jest
bezpieczniejszy niż, golf, jogging, pływanie i wiele innych
sportów.
W przeciwieństwie do innych rodzajów broni pneumatycznej
markery paintballowe miotają lekkimi kulkami (waga kulki to
kilka gram) składającymi się z cienkiej warstwy tworzywa
sztucznego (rozpuszczalnego i w pełni ekologicznego)
wypełnionymi żelatynowym barwnikiem. Choćby nie wiem jakby
rozkręcić giwerę (a nie da się za dużo) to uderzenie takiej
kulki w osłonięte ciało nie może spowodować większych
obrażeń.
Jednak w grze Paintball nieprzestrzeganie pewnych
podstawowych zasad bezpieczeństwa może narazić nas na
kontuzje. Przede wszystkim gracze powinni stosować ubranie
ochronne (np. popularne moro) i obowiązkowo maski na twarz.
Czy boli jak się dostanie?
Wybierając się pierwszy raz na grę, każdy zadaje sobie te
pytanie. Doświadczeni gracze mogą powiedzieć, że jest
najmniej istotny aspekt tej zabawy.
Plastikowa osłonka kulki pęka wraz z uderzeniem i powoduje
tylko lekki ból (często nie wyczuwalny w ferworze walki).
Ubranie ochronne może je w znaczny sposób zniwelować.
Bardziej bolesne jest uderzenie kulki w nieosłoniętą skórę.
Niektórzy (w tym najczęściej sędziowie na zawodach) stosują
plastikowe pancerze na korpus oraz ochraniacze na szyje.
Dość powszechne jest stosowanie rękawiczek, czapek i apaszek
na szyję. Można również stosować dodatkowe ochraniacze np.
na kolana, lecz raczej nie ma to związku z bezpieczeństwem a
raczej z wygodą (przyklękiwanie za przeszkodami).
Co muszę zabrać ze sobą na grę?
Gra w Paintball to wyprawa przeważnie całodniowa (choć
bywają i dwudniowe...). Potrzebna jest więc jakaś przekąska
(większość pól komercyjnych nie zapewnia wyżywienia) a tym
bardzie w lesie nie dostaniemy nic na ząb (oprócz grzybów i
jagód). Drugą ważna sprawą to zapobieganie odwodnianiu.
Należy wziąć ze sobą dużo wody do picia i też do czyszczenia
zabrudzonego sprzętu, ewentualnie jakieś piwko również nie
zaszkodzi...
Z ubrań proponujemy stare, wydarte, ciemne ubranie i wysokie
buty. Na polu kolorystyka kolorystyka nie ma znaczenia, lecz
w lesie raczej stosuje się odzież maskującą - kamuflaże
wojskowe (woodland, tiger itp.), myśliwskie. Nie należy się
martwić o zabrudzenie ubrań farbą od kulek, ponieważ jest
ona rozpuszczalna w wodzie, więc całkowicie spieralna.
Jak grać bezpiecznie?
O zasadach bezpieczeństwa już pisałem. Należy przestrzegać
przepisów i poleceń organizatorów imprez. Ponadto należy
odnieść się do zdrowego rozsądku i wyobraźni. A oto kilka
rzeczy, których nie powinieneś robić:
- nie zaglądaj do lufy, ani nie pokazuj jej swoim kolegom
- nie strzelaj do zwierząt
- nie strzelaj nigdzie indziej niż poza wyznaczonym do tego
miejscem
- upewnij, że maska dobrze się trzyma i nie spadnie Ci
podczas biegu
- pamiętaj o ograniczeni prędkości wylotowej kulki (poniżej
300 stóp na sekundę)
- zakładaj, ze twoja giwera jest załadowana, nawet jeśli nie
jesteś tego pewien
- poza polem noś zatyczkę na lufie
- zapoznaj się z przepisami oraz przestrzegaj ich, to tylko
dla Twojego bezpieczeństwa i innych
- nigdy nie zdejmuj maski na polu
- sprawdź broń czy jest naładowana
W jakich warunkach pogodowych można grać?
Praktycznie w każdych. W przypadku deszczu należy tylko
zabezpieczyć lufę i kulki przed zamoknięciem, tak aby
zamoknięte nie "świrowały" po wystrzeleniu (skręcały w
dowolnym kierunku) lub nie pękały w lufie.
W przypadku mocnego słońca nie można zbyt mocno ładować
butli ze sprężonym gazem ze względu na nagrzewanie i
możliwość awarii zaworu bezpieczeństwa.
Dla sprężonych w butli gazów najważniejsza jest temperatura.
W przypadku dwutlenku węgla powinna wynosić więcej niż 5°C,
tak aby gaz dobrze się rozprężał a markery "nie sypały
śniegiem" (wystrzeliwały zmrożony gaz) i "nie mroziły się".
Jeśli chodzi o sprężone powietrze to można grać nawet w
temperaturach ujemnych. W przypadku gier zimowych stosowane
są specjalne kulki.
www.quady-macomm.pl
Rodzaje gier
W paintballu wyróżniamy następujące rodzaje gier:
Speedball
Speedball - sportowa odmiana gry paintball. Gra odbywa się
na ograniczonym wielkością polu z użyciem sztucznych
przeszkód - najczęściej dmuchanych - w ograniczonym czasie.
Formuła gry (zasady i liczba graczy) zależy od ligi, w
jakiej rozgrywane są mecze.
W Europie istnieją 2 główne ligi:
Milenium Series (The Millennium European Paintball Series)
Centurio Circuit (The Centurio Circuit 5-man European
Paintball League)
W Polsce działają natomiast 3 ligi:
PLP - Polska Liga Paintballowa (drużyny 5-osobowe) (od 2007
nie odbyła się żadna edycja)
PPXL - Polska Paintballowa X Liga (drużyny 5-osobowe)
PPLH - Polska Paintballowa Liga Hopperball (drużyny
3-osobowe)
Paintball Leśny
Paintball Leśny - bardziej popularny od speedballa, gra
polega na jak najdokładniejszym odzwierciedleniu pola walki.
Gracze ubierają specjalne kamuflujące mundury, robią
wszystko aby nie byli widoczni dla przeciwnika i zlewali się
z otoczeniem dzięki czemu mogą działać z zaskoczenia. Bronie
często różnią się od tych speedballowych, tutaj nacisk
kładziony jest na jak największy realizm a co za tym idzie
markery paintballowe mają przypominać prawdziwą broń używaną
przez żołnierzy. Niektórzy gracze modyfikują swoją broń
dodając do niej specjalne lunety, lasery czy też kolimatory
poprzez specjalne szyny ris. Gry leśne to nic innego jak gry
scenariuszowe, na większą lub mniejszą skalę(nawet ok 500
graczy). Tutaj także zwrócono nacisk na realizm i dokładne
odzwierciedlenie pola walki. W przeciwieństwie do krótkich
gier speedballowych, gry leśne (scenariuszowe) trwają kilka
godzin a nawet kilka dni. Zawodnicy w zależności od misji
dzieleni są na poszczególne oddziały do których przydzielane
są odpowiednie zadania. Każda strona konfliktu posiada
swoich dowódców, zwiadowców, czy medyków. Paintball leśny
dodatkowo dzielimy na:
TDL - czyli turnieje (najczęściej 5 osobowych) drużyn
leśnych
MilSim - Czyli najdokładniejsze symulowanie pola walki
(wojny, konfliktu zbrojnego), z wywiadem, logistyką,
taktyką, strategią. Może mieć różną skalę. Od akcji
rozpoznawczej kilkuosobowego składu na tyłach wroga do
wielkiej bitwy militarnej.
Scenario Paintball - Gry scenariuszowe
Armie paintballowe
Warto także zaznaczyć, że na arenie paintballowej istnieją
dwie armie zrzeszające graczy leśnych z północy jak i
południa Polski, których zadaniem jest organizowanie gier
weekendowych, scenariuszowych czy pomoc nowym maniakom
paintballa w doborze umundurowania czy odpowiedniego
sprzętu.
Scenariusze rozgrywek
Zdobywanie flagi przeciwnika
KLASYKA. To pierwszy i na pewno najpopularniejszy scenariusz
gry leśnej. Zdecydowana większość gier leśnych (scenariuszy)
to modyfikacje i rozwinięcia tej właśnie gry. W grze udział
biorą 2 zespoły (liczba graczy dowolna, choć im więcej tym
lepiej). Każdy zespół ma swoją flagę (bazę). Wszyscy
uczestnicy powinni zaczynać grę w tym samym czasie (na
umówiony wcześniej znak) w swoich bazach. Zawodnicy trafieni
kończą grę i schodzą z terenu walki. Jeśli podczas trafienia
zawodnik niósł flagę, musi ją zostawić w miejscu, w którym
został wyeliminowany (w miejscu widocznym, a nie metr pod
ziemią). Zawodnik wyeliminowany, czyli "zabity", nie ma
prawa głosu - nie może podpowiadać, zdradzać pozycji
przeciwnika ani słownie ani gestykulując. Wygrywa ta
drużyna, która zdobędzie flagę przeciwnika i doniesie ją do
swojej bazy.
Blackjack
Standardowa gra w zdobywanie flagi przeciwnika (patrz
wyżej), jednak uczestnicy mają do dyspozycji 21 kulek każdy
na całą grę. Jest to doskonały sposób na połączenie w jednej
grze markerów zaawansowanych technologicznie z prostymi.
Półautomat nie będzie miał już tak miażdżącej przewagi nad
Splatem. Do standardowych zasad gry w zdobywanie flagi
należy dorzucić tylko to, że zawodnicy nie mogą przekazywać
sobie kulek (dzielić się) i zawodnik, który wystrzela
wszystkie swoje kulki kończy grę. Limit 21 kulek można
oczywiście zamienić na 50, 150, 200, czy ile dusza
zapragnie. Jednak czym więcej kulek będziemy mieli do
dyspozycji tym bardziej gra będzie zatracała swój sens.
Eksterminacja
Kilka drużyn na ograniczonym terenie; gra na wybicie. W grze
bierze udział kilka (ok. 4-6) pięcioosobowych drużyn. Gra
polega na zdobywaniu punktów. Punkty przyznaje się za
wyeliminowanie zawodników z drużyn przeciwnych. Czas
ok.30-45 min. Aby ułatwić liczenie punktów każda drużyna
może grać w towarzystwie sędziego oraz używać różnych
kolorów kulek (w praktyce trudne do wykonania). Przepisy są
podobne jak w przypadku innych gier: gra zaczyna się po
sygnale startu; trafiony -> out; zakaz komunikowania się po
trafieniu. Nie ma punktów za członków drużyny, którzy
dotrwali do końca. Wygrywa drużyna z największą ilością
punktów.
Obrona Częstochowy
Dobre ćwiczenie jak bronić lub atakować pozycje flagowe lub
po prostu "walenie bez gry wstępnej” Dwie drużyny: atakujący
i broniący. Obrońca wybiera teren, na którym będzie się
bronić i oznacza go (nie wolno obrońcom wychodzić poza
wybrany teren). Czas, w zależności od ilości graczy, rodzaju
i rozmiaru terenu. Atakujący wygrywa zdobywając flagę
(wystarczy ja podjąć), obrońcy powstrzymując atak.
Polowanie na Czerwony Październik
Jeden na wszystkich, wszyscy na jednego. W grze udział
biorą: zając i myśliwi. Jeśli ktoś podejmie się już być
zwierzyną to na pewno nie bez (choćby pozornego) wyrównania
szans. Dlatego króliczek dostaje porządny półautomacik z
nieograniczoną ilością kulek (ile uniesie) + tarcza (np. z
blaszanej pokrywki od śmietnika). Reszta graczy "myśliwych"
ma limit 20 kulek. Wygrana: z punktu widzenia ofiary -
przeżycie, z punktu widzenia oprawców - ubicie. Zasady
podobne jak w innych grach + myśliwy któremu skończą się
kulki wypada z gry oraz trafienie w tarcze nie jest liczone.
Zabawa polecana na koniec dnia kiedy graczom zostaje już
niewiele kulek.
Zwiad
Mało liczne drużyny. Każda musi się odnotować w punktach
kontrolnych, problem w tym, że w tych samych. Kilka 5
osobowych zespołów. Punkty kontrolne (tyle ile drużyn)
dobrze oznakowane i porozrzucane na polu. W każdym punkcie
kontrolnym znajduje się pisak (każdy w innym kolorze).
Gracze mają przymocowane (trwale - nie wolno odczepiać) do
nadgarstka, bluzy lub do giwery kartki na których odnotowują
pisakami obecność w punktach kontrolnych. Gra jest
punktowana: 1 pkt. za każdy kolor na kartce gracza, 5 pkt.
jeśli kartki całej drużyny są podpisane co najmniej dwoma
kolorami (dwa punkty kontrolne), 5 pkt. za każdy kolejny
(powyżej dwóch) kolor na kartkach całej drużyny, 2 pkt. za
każdy kompletny (wszystkie kolory) karnecik poszczególnych
graczy.
Jeńcy
Bardzo ciekawa alternatywa do zwykłego wybijania
przeciwników. W grze udział biorą dwie drużyny. Zadaniem
każdej z drużyn jest wzięcie do niewoli 4 jeńców i
doprowadzenie ich do swojej bazy. Jeńcem zostaje osoba która
jest trafiona w ręce albo nogi. Trafienie w korpus lub głowę
traktowane jest jako wyeliminowanie. Statut jeńca jest
ściśle określony. Zawodnik, który zostaje jeńcem musi usiąść
na ziemi i trzymać się jedną ręką za głowę. Nie może się
poruszać, ani strzelać. Jeżeli dotknie go atakujący to musi
podążyć za nim do bazy przeciwnika. Zawodnik eskortowany
musi mieć rękę na głowie aby się odróżniał od osoby
eskortującej go. Jeniec może zostać oswobodzony w dwojaki
sposób: przez wyeliminowanie eskorty i dotknięcie przez
swojego gracza lub przez odbicie go z bazy przeciwnika
(również dotknięcie przez swojego gracza). Gra kończy się
gdy jedna z drużyn pochwyci 4 jeńców i odprowadzi do swojej
bazy.
Akcja ratunkowa
Prosta gra polegająca na odbiciu zakładnika. Dwie drużyny.
Jedna zła (terroryści) porywa zakładnika, druga dobra (antyterroryści)
odbija zakładnika (nie tkniętego). Gra na czas ok. 10 min.
Jeżeli drużyna ratunkowa nie zdąży odbić biedaka (wynudzi
się potwornie) to przegrywa. Zakładnik nie może poruszać się
aż nie zostanie dotknięty przez "swojego" gracza. Do tego
czasu nie wolno terrorystom strzelać do zakładnika.
Zakładnik jest uratowany jeżeli nie tknięty powróci do
swojej bazy.
Ochrona Prezydenta
Scenariusz stary jak świat (no może jak paintball). Jedna
osoba musi poświęcić się i odłożyć pistolet (prezydent).
Pozostali gracze dzielą się na ochroniarzy i terrorystów.
Ochrona powinna być liczniejsza. Misja ochroniarzy polega na
bezpiecznym przeprowadzeniu prezydenta przez pole określoną
wcześniej trasą (wariant 1), lub z określonego punktu do
drugiego (wariant 2). Misja terrorystów - sprzątnąć
prezydenta bez względu na straty własne.
Terminator
Gra może być rozgrywana w lesie lub w budynku. W zależności
od ilości graczy (np.6-ciu) z nich wybieramy jednego
TERMINATORKA i 5 ŁOWCÓW, gość dostaje tyle kulek ile zdoła
unieść, reszta limit 50 kulek na głowę. Aby wygrać TERMIŚ
musi wyeliminować pozostałych graczy, ŁOWCY wygrywają gdy
Termiś dostanie przynajmniej 4 kulki bez względu czy trafił
go jeden czy więcej Łowców. Gra dobra na wystrzelanie reszty
kulek po długim dniu polowań. W zależności od ilości
grających i zapasów amunicji można dowolnie wybierać ilość
TERMINATORÓW oraz ilość trafień eliminujących TERMISIA(-ów)
czy limit kulek.
Podchody do snajpera
Gra przydatna gdy chcemy wywalić do końca gaz lub resztki
kulek lub gdy wszyscy są już zmęczeni, a dwóch ma ochotę na
jeszcze! Mianowicie, jeden gracz siada sobie wygodnie z
giwerą tak aby widzieć spory obszar (najlepiej lasu i
najlepiej z góry). Drugi nie ma broni ale może biegać w
przeciwieństwie do pierwszego. Zadaniem drugiego jest
dobiegnięcie jak najbliżej strzelającego lub do jakiegoś
punktu wcześniej obranego przez graczy. Gracz bez broni
ćwiczy umiejętność korzystania z przeszkód terenowych, a
snajper swoją celność.
www.quady-macomm.pl
Sprzęt paintballowy
Marker
Niezbędnym wyposażeniem gracza paintballowego jest marker
paintballowy. Wyróżnia się 3 rodzaje markerów:
• tzw. pompki – przeładowanie kulek oraz gazu dokonywane
jest ręcznie,
• semi-automaty (mechaniczne) – przeładowanie kulek i gazu
dokonuje się automatycznie po naciśnięciu spustu i
wystrzeleniu kulki,
• automaty (elektro-mechaniczne lub elektro-pneumatyczne) –
podobnie jak w semi-automatach przeładowanie dokonuje się
automatycznie, ale dzięki wbudowaniu w marker układu
elektronicznego istnieje możliwość wyboru trybu strzelania
po naciśnięciu spustu (np. 1 kulka, 3 kulki albo strzelanie
ciągłe).
Do prawidłowego działania markera potrzebne jest zasilanie
gazem – najczęściej CO2 lub sprężonym powietrzem (HP – ang.
High Pressure). Najbardziej powszechne w Polsce jest
zasilanie markerów dwutlenkiem węgla z racji niższych
kosztów zakupu butli, jak również ogólnej dostępności tego
gazu w punktach sprzedaży gazów. Wadą wykorzystania CO2 jako
zasilania dla markera, jest niestabilność ciśnienia
wyjściowego oraz min. temperatura otoczenia na poziomie 5°C.
Butle do sprężonego powietrza wykorzystywane w paintballu
dostępne są w 2 wersjach w zależności od ciśnienia: 3000 lub
4500 psi.
Niezbędnym wyposażeniem markera jest także magazynek na
kulki, określany przez paintballistów mianem spłuczki.
Magazynki montowane są zazwyczaj w górnej części markera do
tzw. feeda i mogą być grawitacyjne, gdzie kulki opadają
samoczynnie, lub tzw. elektrospłuczki gdzie podawanie kulek
do markera wspomagane jest silniczkiem elektrycznym.
Blokada spustu i zatyczki do luf
Każdy sprawny marker dostępny na rynku wyposażony jest w
blokadę spustu. Może się zdarzyć jednak, że gracz zapomni po
zejściu z pola gry zablokować spust. Dlatego też stosowane
są różnego rodzaju zabezpieczenia wylotu lufy. Mogą mieć one
formę gumowego grzybka wciskanego w lufę albo też "torebki"
(ang. barrel bag) naciąganej na lufę i zaczepianej o
wystające elementy markera. Wspomniane zabezpieczenia
powinny być bezwzględnie stosowane poza terenem gry, a ich
niestosowanie może być powodem wypadków. W czasie zawodów i
dobrze zorganizowanych gier wymóg stosowania barrel bagów
jest oczywistą częścią regulaminu i obowiązuje każdego
gracza.
Maska
ochronna
Najbardziej narażone na zranienie są oczy i uszy.
Najważniejszą więc zasadą bezpieczeństwa w paintballu jest
noszenie maski ochraniającej twarz i głowę w czasie
rozgrywek. Maski wykorzystywane w paintballu są
zaprojektowane i wykonane z materiałów wytrzymujących
bezpośrednie uderzenie kulki lecącej z prędkością ponad 95
m/s. Większość dostępnych na rynku masek, oprócz gogli
posiada ochraniacz dolnej części twarzy, ochraniacze uszu
oraz daszek. Dostępne są również maski chroniące całą głowę,
przydatnych szczególnie w grach scenariuszowych odbywających
się wewnątrz budynków.
|
|